Električni automobili: Drama evropskih proizvođača

Prodaja automobila proizvedenih od evropskih proizvođača, kako na fosilna goriva tako i električnih je opala u Evropi. Skladišta novoproizvedenih automobila su prepuna, električni automobili su preskupi, a jeftini električni automobili iz Kine su preplavili tržište.Audijeva fabrika električnih automobila u Briselu se zatvara, a 3.000 radnika ostaje bez posla, Folksvagen namerava da otpusti 30.000 radnika. Kako dalje?EU je postavila cilj da će se od 2035. godine proizvoditi samo električni automobili, a do tada će postepeno prestati proizvodnja automobila sa fosilnim gorivom.Udeo novoregistrovanih električnih automobila u svetu na kraju 2023. godine iznosio je 20 odsto od ukupno registrovanih automobila. U Evropi je taj odnos 25 odsto, a u Kini 35 odsto. Na kraju 2024. godine, prema podacima Blumberga, oko 60 miliona električnih automobila je na putevima globalno ili oko četiri odsto od ukupnog broja automobila u svetu.Baterije električnih automobilaSrce električnih automobila su baterije koje čine oko 50 odsto vrednosti automobila. Nema motora sa unutrašnjim sagorevanjem, nema propratnih komponenti. Problem je što 75 odsto električnih baterija u svetu proizvode kineske kompanije koje su ovladale svojom tehnologijom. Ostatak od 25 odsto proizvodi se u Južno Koreji, Japanu i SAD (Tesla).Velika većina električnih automobila proizvedenih u Evropi imaju baterije proizvedene u Kini ili Južnoj Koreji. Evropa je u velikom zaostatku po pitanju proizvodnje i tehnologije baterija i pitanje je da li uopšte može da se upusti u trku sa Kinom koja dominira i sa cenom baterija i tehnologijom.Osim toga kineska država subvencioniše kineske proizvođače baterija, dok EU to ne dozvoljava. U EU postoje samo dve fabrike baterija čiji su vlasnici iz EU: švedski Nortvolt i ACC u Francuskoj. Međutim one proizvode mali broj baterija, oko jednog promila svetske proizvodnje baterija. Razlozi su nedostatak materijala, tehnologije, finansija i dr. Švedska fabrika Nortvolt na severu Švedske koja ima 6.000 zaposlenih čiji su vlasnici, između ostalih Folksvagen i američka banka Goldman Saks je pred zatvaranjem što predstavlja najveći investicioni promašaj u švedskoj industrijskoj istoriji.EU sada uvodi dodatne carine na uvoz kineskih električnih automobila optužujući kinesku državu da pomaže finsnsijski kineske proizvođače baterija i time stvara nelojalnu konkurenciju. Kina se žalila STO zbog ovih carina koje je EU uvela i trgovinski rat je na pomolu. Osim toga sada Kina etablira svoje fabrike električnih automobila i baterija u EU: kineski proizvođač BYD planira fabriku baterija i e-automobila u Mađarskoj, a žele da se etabliraju i u Nemačkoj i V. Britaniji.Najveći proizvođači baterija za e-automobile u Kini su BYD i CATL koji proizvode oko 50 odsto svetske proizvodnje baterija za e-automobile, kao i baterija za skladištenje energije za mnoge druge primene, između ostalog za vojnu industriju. BYD i CATL proizvode godišnje baterija za oko 11 miliona e-automobila što odgovara oko 600 GWh energije.Kineski proizvođač baterija CATL ima svoje rudnike litijuma kao i rafinerije, odnosno ceo lanac proizvodnje uključujući istraživanje i razvoj gde radi oko 20 hiljada inženjera. Proizvodnja i prodaja e-automobila u Kini je u stalnom usponu potpomognuta državom. Baterije su tipa LFP (litium fero phosphate – litijum gvožđefosfat) koje su u poslednje vreme usavršene za brzo punjenje, oko 10 minuta iako ne do 100 odsto kapaciteta.Ipak američke i japanske kompanije vode u razvoju baterija sa elektrolitom u čvrstom stanju (Solid state batteries), koje imaju veću gustinu energije i pune se brže nego LFP baterija. Kina je odmah investirala u razvoj ovih baterija kroz projekat ‘China All Solid State Battery Collaborative Inivation Platform’ (CASIP). Svi proizvođači baterija u Kini objedinjeni su u ovom projektu.Veštačka inteligencija se već koristi, između ostalog za izbor materijala elektrolita u čvrstom stanju. Japanski proizvođači Solid state baterija sarađuju sa bazom podataka američke svemirske kompanije NASA u pronalaženju najpogodnijeg materijala za elektrolit u čvrstom stanju. Evropa je daleko od svega ovoga i mora da uvozi kineske baterije koje su odličnog kvaliteta i dovoljnih količina. To je situacija koja ugroožava bezbednost EU. Baterije su ključna tehnologija za bližu budućnost čovečanstva i EU traži način da usavrši sopstvenu proizvodnju. Potrebna je ekspertiza u elektrohemiji na molekularnom nivou u kombinaciji sa mehanikom.EU uvodi dodatne visoke carine  (pored postojećih carina od 10 odsto) na uvoz e-automobila iz Kine, ali ne na uvoz baterija iz Kine. Nisu više niske plate prednost kineskih proizvođača već dobro organizovana, automatizovanana i robotizovana proizvodnja visoke produktivnosti.Autor je diplomirani inženjer mašinstva.Stavovi autora u rubrici Dijalog ne odražavaju nužno uređivačku politiku Danasa.Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Related posts

Zašto ne treba voziti auto sa zimskom jaknom na sebi? Može biti vrlo opasno

Kraj ere dizelaša? Evo koja vrsta automobila je ubedljivo najpopularnija u Evropi

Jednostavan i jeftin trik: Namirnica iz kuhinje može da vam reši čest zimski problem u automobilu