Nekada je zima predstavljala ozbiljan izazov za dizel motore. Stariji modeli poput Golfa, Eskorta, Kadeta ili pojedinih Mercedesa teško su palili na niskim temperaturama. Tokom osamdesetih, gotovo svako hladno jutro pratili su zvuci dizela koji se muče da upale, dok su vlasnici bez uspeha pokušavali da ih pokrenu. Danas je situacija znatno bolja — savremeni dizel motori mnogo su otporniji na hladnoću. Ipak, problemi i dalje mogu da se jave, posebno ako grejači nisu u ispravnom stanju.Šta rade grejači motoraGrejači motora su, kao što im i samo ime kaže, grejni elementi koji se nalaze neposredno pored mlaznica goriva, iznad cilindra. Nakon davanja kontakta, aktiviraju se i veoma brzo, za samo nekoliko sekundi, dostižu visoku temperaturu (oko 850, kod novijih dizelaša i do 1.000 stepeni Celzijusa), što zagreva unutrašnjost cilindra i značajno olakšava paljenje smeše dizela i vazduha na niskim temperaturama. Tokom njihovog rada, na instrument tabli se pali indikator u obliku savijene žice, neki bi rekli pereca, ali ne bismo išli tako daleko.Savet je da se zimi sačeka da se indikator ugasi, što je znak da su grejači obavili svoj posao, pa tek onda pokrenuti motor. Nakon uspešnog starta motora, kod novijih motora, grejači nastavljaju da rade još neko vreme, u smanjenoj zapremini, i zagrevaju cilindar, kako bi poboljšali sagorevanje i smanjili emisiju štetnih gasova, dok motor ne dostigne radnu temperaturu, pišu polovniautomobili.Grejači imaju dodatnu ulogu kod dizel motora sa filterima za čestice. Kada se aktivira režim sagorevanja, tj. regeneracija filtera, grejači se aktiviraju, podižući temperaturu u cilindru, a samim tim i temperaturu izduvnih gasova, što pomaže sagorevanju štetnih čestica u filteru.Proverite i zameniteNa osnovu svega, jasno je da je funkcija grejača veoma važna. Kako se stalno koriste, tako imaju i svoj vek trajanja, nakon čega ih je potrebno zameniti jer ili rade ili ne rade, tako da nema postepenog slabljenja funkcije kao kod svećica na benzinskom motoru. Pored starosti, na njihov vek trajanja utiču i mnogi drugi faktori, kao što su loše stanje motora i niska kompresija, takozvano prepunjavanje mlaznica takođe skraćuje njihov vek trajanja, kao i svako paljenje pomoću kablova.Uprkos tome, gotovo nijedan vlasnik automobila sa dizel motorom se ne seća da, na primer, tokom redovnog servisa zamoli mehaničara da proveri da li grejači rade i da ih po potrebi zameni. Tako se završavaju u situaciji da se automobil muči da upali na niskim temperaturama ili, u težim slučajevima, uopšte ne može da upali.Pored problema sa paljenjem, dobar pokazatelj neispravnog grejača je grub rad motora nakon paljenja, kao i gust, crn dim koji izlazi iz auspuha. Stanje grejača možete proveriti u svakom dobrom servisu, a takođe vam savetujemo da zamenu poverite majstorima. Ovo je veoma važno, jer nestručna ugradnja može dovesti do pucanja grejača, čije je uklanjanje potom prava muka, i često je jedino rešenje skidanje glave motora. Zato je preporučljivo da zamenu obavi profesionalac.Ovo se posebno odnosi na Peugeot-Citroen 1.4, 1.6 i 2.0 dizel motore (koji su ugrađivani i u Ford i Mazda modele), gde je pristup grejačima otežan, pa bi njihovu zamenu trebalo da obavi neko zaista stručan. U suprotnom, možete imati pomenuti problem sa pucanjem grejača.Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.