Otkazao vam je alternator? Evo kako da rešite kvar i sprečite da se ponovo javi

U savremenim automobilima popravka alternatora na terenu je složena, pa je u većini slučajeva potrebno odvesti vozilo u servis.Alternator ili generator je uređaj koji puni akumulator vozila električnom energijom radi pokretanja motora i napajanja drugih električnih i elektronskih potrošača na vozilu tokom rada motora. Alternator se pokreće kaišnim prenosom motora, pa se mehanička energija motora pretvara u električnu energiju radom alternatora. Marin Morava, tehnički savetnik HAK-a, piše o problemima sa alternatorima i popravkama.Simptomi kvara alternatoraPo pravilu, pojavu kvara na alternatoru prati uključivanje crvenog indikatora kvara sa simbolom baterije na kontrolnoj tabli vozila tokom rada motora, što nas upozorava da vozilo crpi preostalu električnu energiju iz akumulatora za dalji rad i da se akumulator  više ne puni. S obzirom na to da je boja uključenog indikatora crvena, informacija je od prioritetnog značaja, pa je potrebno zaustaviti vozilo na bezbednom mestu pre nego što se motor sam ugasi, jer mu je potrebna električna energija za podršku daljeg rada.Kada akumulator prestane da se puni, ako ne možete odmah da zaustavite vozilo na bezbednom mestu, da bi trebalo da nastavljate vožnju, već je potrebno da isključiti sve potrošače koji nisu prioritetni za motor, kao što su radio, klima uređaj, ventilator u kabini, farovi (ako je vidljivost dobra)…Nažalost, prestanak punjenja alternatora nije uvek praćen aktiviranjem upozorenja crvenim indikatorom na instrument tabli, već nekim drugim simptomima kao što su prestanak rada radija u vozilu, smanjenje intenziteta osvetljenja puta svetlima, takođe je često moguće uključivanje raznih indikatora kvarova na instrument tabli zbog preniskog napona, najčešće beleženih u sistemima koji održavaju aktivnu bezbednost vozila, kao što su sistem protiv blokiranja kočnica ili sistem za održavanje stabilnosti vozila i sistem vazdušnih jastuka. Ako imamo simptome jedne od gore navedenih kombinacija, možemo se suočiti sa neželjenim gašenjem motora.Ako planirate da nastavite da vozite, evo šta možete da uradite: Ako ste se zaustavili na bezbednom mestu, isključite motor ako mislite da ste blizu odredišta ili odmorišta – pre nego što nameravate da nastavite vožnju, trebalo bi da izvadite ključ iz brave i da ga držite kod sebe, podignete haubu i vizuelno proverite da li kaišni pogon ispravno radi i da li nema mirisa sličnih električnim opekotinama ili paljevinama od gume.Ako niste upoznati sa delovima i sklopovima ispod haube, bolje je da ne istražujete, već da odmah isključite motor, pozovete pomoć na putu 1987 i odložite nastavak vožnje vozila.Možete pokušati da ponovo pokrenete motor i ako se motor ne pokrene, najčešći uzrok je ispražnjen akumulator – problem je verovatno posledica kvara u sistemu punjenja akumulatora pod već opisanim simptomima.U drugom slučaju, moguće je da se motor ponovo pokrene, a indikator punjenja ostane upaljen ili čak isključen.U oba slučaja nije bezbedno nastaviti vožnju, a ako čujete neobične mehaničke zvukove dok motor radi koji bi ukazivali na to da se nešto mehanički kvari, trebalo bi odmah da isključite motor.Pozovite pomoć na putu da proverite da li sistem punjenja ispravno radi. Ako se u bilo kom slučaju motor pokrene bez već pomenutih simptoma, to je znak da akumulator još nije potpuno ispražnjen. Ako se alternator u ovom slučaju ne puni, motor se može održavati u radu na akumulatoru u proseku 30 minuta.Naravno, ako se usudite da vozite, potrebno je da isključite električne potrošače koji nisu primarni za rad motora kako biste što duže održali motor u radu.Nije bezbedno i ne vredi eksperimentisati sa nastavkom vožnje ako je prethodno primećen bilo koji od gore navedenih kvarova, koji bi mogli biti povezani sa sistemom punjenja akumulatora, jer ne možemo planirati da se motor ugasi i to se može desiti neočekivano. Kada se motor vozila ugasi, najverovatnije nema više struje u akumulatoru da bi se uključila sva četiri pokazivača pravca kako biste bili vidljivi na putu. Vozila sa automatskim menjačem mogu se kočiti u parking i može se aktivirati električna ručna kočnica, a vozilo se može dodatno kočiti i imobilisati u neželjenom položaju da bi ostalo u kvaru.Ishod pomoći na putuU današnjim vozilima teško je popraviti kvar alternatora na licu mesta. Kvar se najčešće javlja tokom znatno hladnijih dana kada se baterija sama od sebe više prazni, uključuju se razni grejači sedišta, prozori, retrovizori, brisači i ventilacija. Tu su i svetla, pa je aktivnost punjenja alternatora povećana. Današnja luksuzna električna oprema može preopteretiti alternator, pa kontrola punjenja u novijim vozilima može zaštititi alternator od preopterećenja tako što sprečava da kratkotrajno uključite potrošače poput grejanja sedišta, odmagljivača prozora itd. Kvar alternatora usled preopterećenja retko će se desiti nakon 100.000 km, a češće će početi između približno 180.000 i 300.000 km. U slučaju kvara alternatora, često je najbolje rešenje biti osiguran kako biste dobili transport vozila do servisa sa što nižim troškovima.Ishod popravke alternatoraPrilikom popravke neispravnog alternatora, najvažnije je analizirati da li može postojati uzrok koji može vrlo brzo ponovo oštetiti popravljeni ili novi alternator, kao što je neispravan akumulator ili stari akumulator  sa smanjenim kapacitetom, loše električne veze, provodnici od alternatora do akumulatora, kratke rute vožnje koje više prazne akumulator nego ako alternator ima vremena da je napuni (jer se akumulator ne puni barem nedeljnom vožnjom duže od pola sata). Takođe, nakon rastavljanja alternatora, potrebno je konsultovati se sa serviserom, što je najbolje rešenje, jer popravka alternatora može biti mnogo jeftinije rešenje od novog alternatora.Da bi se alternator popravio isplativo, poželjno je da kućište alternatora nije korodirano jakom korozijom od uticaja okoline, vlage i soli, važno je stanje provodnika, namotaja statora i rotora, a poželjno je da nema pregrevanja, odnosno da namotaji nisu ispunjeni korozijom između nosača namotaja i provodnika. Ako su navedene stavke u redu, imamo dobru osnovu za dalju popravku koja će imati ekonomsko opravdanje.Osnovni servis alternatora obično uključuje zamenu ugljeničnih četkica, sa ili bez regulatora napona, u zavisnosti od modela alternatora, zamenu kliznih prstenova rotorskih četkica, ugradnju novih ležajeva rotora, zamenu diode diodnim mostom i ugradnju remenice alternatora. Postoje i drugi delovi, prema proceni servisa, u zavisnosti od zahteva i modela alternatora i gore navedenog stanja alternatora.Kod druge opcije popravke, moguće je da servis zameni samo tip regulatora napona ako alternator ima malu kilometražu i proceni da sve ostale navedene komponente ne bi bilo opravdano zameniti jer su u dobrom stanju i trajaće dugo, prema proceni zasnovanoj na iskustvu sa tom markom alternatora.Dobro je znati da nikada nećete pogrešiti ako zamenite svoj stari alternator potpuno novim proizvodom koji je u rangu sa originalnim delom. Budite oprezni pri kupovini jeftinijih zamena, koje često nisu visokog kvaliteta. Prosečno vreme popravke u najboljim uslovima i sa dostupnim delovima za popravku je obično jedan dan kada se vozilo prihvati na popravku, a sa nešto složenijim pristupom alternatoru i potrebom čekanja na delove, može potrajati i nekoliko dana duže.Test punjenja alterenatoraPotrebno je pokrenuti motor i pustiti ga da radi oko 5 minuta u praznom hodu, a zatim uključiti duga ili kratka svetla, ventilator unutrašnjosti kabine ili one potrošače koje redovno imamo uključene veći deo vremena tokom vožnje.U osnovi, da bismo bili sigurni da alternator ima funkciju punjenja, dovoljan je digitalni ili analogni voltmetar, koji je potrebno odabrati za merenje jednosmerne struje, ako uređaj ima poseban prekidač za ovu funkciju, i podesiti opseg merenja napona na 20V ako uređaj ne prepoznaje automatski opseg merenja.Merne sonde je potrebno povezati paralelno sa terminalima baterije, a zatim povećati brzinu motora na 2000 o/min – za tačan rezultat bilo bi poželjno očitati vrednosti napona od 13,7 V – 14,7 V. Određeni modeli alternatora mogu pokazati veće napone do 16V, ali ne duže vreme, u proseku, od 10 minuta. U suprotnom, moguće je da se baterija prekomerno puni, što takođe može ukazivati na kvar alternatora, što može biti štetno za akumulator vozila i električne i elektronske sisteme vozila.Izvođenje nekih drugih metoda, kao što je odvajanje terminala akumulatora dok motor radi sa upaljenim svetlima da bi se videlo da li će se vozilo ugasiti ako se alternator ne puni, su zastarele i mogu biti opasne za današnja vozila puna raznih elektronskih komponenti.Ukoliko postoji sumnja da nešto nije u redu sa sistemom punjenja, ovu radnju treba prepustiti servisnom centru, jer tamo mogu detaljnije istražiti problem uz prilagođenu opremu za ispitivanje akumulatora i alternatora i testirati ispravnost pomenutih komponenti.U nekoj vrsti opsežnijeg pregleda, servisni centar će proveriti i stanje pogonskog kaiša alternatora i njegovu zategnutost, stanje priključaka na vodovima alternatora do akumulatora, i ne zaboravimo, servisni centar koristi dijagnostiku koja može da očita razne memorije grešaka na sistemu punjenja preko DLC konektora, ako su prisutne.U današnjim vozilima, nije nam potreban test alat za testiranje sistema punjenja. Ako je vozilo opremljeno start-stop sistemom i ako nešto nije u redu u odnosu akumulator-alternator, jednostavno možemo primetiti da vozilo više ne želi samo da se ugasi kada ispunimo preduslove za gašenje motora.Preduslovi za (start-stop) gašenje opisani su u uputstvu vozila i to je najčešće potrebno:vozač je vezan sigurnosnim pojasom,menjač mora biti u neutralnom položaju kada je vozilo zaustavljeno sa zagrejanim motorom,a pedala kvačila mora biti otpuštena, a zatim se motor gasi.Ako su svi uslovi ispunjeni, a motor se i dalje ne gasi, a sistem je uključen, jasno je da sistem nije dostupan i često vidimo ikonu sa precrtanim slovom A. Tada zapravo možemo posumnjati da nešto nije u redu sa sistemom punjenja i potrebno je kontaktirati servisni centar. Najčešće u praksi, to je smanjen kapacitet akumulatora zbog njegove starosti, ali dugo odlaganje zamene akumulatora može prouzrokovati kvar alternatora.Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Related posts

Savršen balans tradicije, šarma i modernih tehnologija: Pogledajte kako izgleda novi reno tvingo

Čišćenje akumulatora: Kada je (ne)potrebno i kako ga pravilno izvesti

Električni ili klasični motor: ADAC statistika otkriva koji automobili se češće kvare