Prazan akumulator: Kako koristiti kablove bez rizika i koju grešku obavezno izbegavati

Prazan akumulator jedna je od najčešćih situacija koje vozačima zadaju probleme, a često se rešava povezivanjem kablova između dva vozila. Ipak, pogrešan postupak može izazvati ozbiljna oštećenja na elektronici automobila ili čak ugroziti bezbednost. U nastavku donosimo najčešće uzroke pražnjenja akumulatora i pravilan, bezbedan način spajanja kablova.Simptomi praznog akumulatoraKada akumulator oslabi, to ne mora odmah biti očigledno — znakovi mogu biti raznoliki: daljinski upravljač ne radi, pokazivači smera ne svetle, kontrolna tabla ne reaguje, ili motor ne može da se pokrene.Ako su pokazivači veoma slabi, brave se teže otvaraju, ili elektronika vozila počne nepravilno da radi, to je signal da akumulator funkcioniše ispod nominalna vrednosti ili je oštećena jedna ćelija, piše HAK Revija.Kad se pri pokušaju paljenja čuje samo kliktanje, ili ništa ne reaguje – tada je akumulator vrlo verovatno previše ispražnjen da bi obavio potrebni posao pokretanja motora.Povezivanje kabla za startovanje – opasnosti i preporukeAko odlučimo da povežemo kablove za startovanje, moramo biti svesni da nepravilno rukovanje može izazvati ozbiljna oštećenja električnih i elektronskih sistema na našem vozilu, ali i na vozilu koje nam pomaže. Takva oštećenja mogu biti toliko ozbiljna da popravka postane ekonomski neisplativa. Takođe, iako su ozbiljne povrede retke, moguće su ako se ne koriste odgovarajuća zaštitna oprema prilikom obavljanja ovih radnji.Zbog svega navedenog, preporučuje se da ovakve usluge obavljaju stručnjaci sa odgovarajućom obukom i opremom. Mehaničari HAK-a, na primer, obučeni su i svakodnevno obavljaju ovu vrstu servisa uz profesionalnu opremu. Pre povezivanja kablova, oni mogu proveriti stanje akumulatora, što im omogućava da procene da li povezivanje može izazvati ozbiljna oštećenja na električnim i elektronskim komponentama vozila koje pokrećemo, kao i moguće pregorevanje osigurača kablova.Treba imati na umu da obične startne sajle obično nemaju osigurače koji bi ih zaštitili, što ovu radnju čini vrlo opasnom, naročito ako nismo sigurni u pravi uzrok problema sa vozilom.Čak i ako uspemo da pokrenemo motor, ostaje niz pitanja: Da li je baterija ispravno napunjena? Da li je baterija dovoljno dobra za nastavak vožnje? Postoji li mogućnost da je alternator oštećen zbog neispravne baterije? Ova pitanja mogu dovesti do daljih problema.Ako koristimo samo kablove za startovanje, bez dijagnostičke opreme, ne možemo u potpunosti analizirati uzrok problema nakon što motor pokrenemo. U tom slučaju, radnici pomoći na putu obično će nastaviti dijagnostiku nakon što motor krene, procenjujući stanje vozila i odlučujući da li je bezbedno nastaviti vožnju.Uputstvo za pravljenje kablovske veze prilikom startovanja vozila:Izbor vozila za pomoć: Potrebno je koristiti vozilo sa akumulatorom koji je jednak ili jači (Ah) od praznog akumulatora vozila kojem pružamo pomoć. Idealno bi bilo da imamo prenosivi starter za ovu situaciju, što bi dodatno olakšalo proces.Pravilni kablovi: Kablovi za startovanje moraju biti dovoljno dugi, sa izolovanim obujmicama i adekvatnim presekom provodnika. Takođe, obujmice treba da budu visokog kvaliteta, kako bi se osigurala sigurna i efikasna veza. Kablovi koji su namenjeni za benzinske motore obično nisu odgovarajući za paljenje dizel motora, jer dizel motori zahtevaju skoro duplo veći protok struje.Zaštita od opasnosti: Iako je eksplozija baterije retka, moguće je, pa je preporučljivo koristiti zaštitu za oči, poput naočara, ukoliko nemamo specijalizovane zaštitne naočare. Takođe, zaštita ruku je bitna, pa bi trebalo nositi rukavice, jer tokom spajanja kablova može doći do pregrevanja štipaljki i provodnika zbog loše veze, što može izazvati opekotine.Korišćenje uputstva vozila: Pre spajanja kablova, obavezno je konsultovati uputstvo za vozilo. U njemu će biti jasno označene tačke za povezivanje pozitivnog i negativnog kabla. U većini slučajeva, ove tačke se nalaze u motornom prostoru vozila, osim ako u uputstvu nije navedeno drugačije.Pozicioniranje vozila: Kada su tačne tačke za povezivanje identifikovane, vozilo koje pomaže treba da se parkira što bliže vozilu sa praznim akumulatorom, kako bi kablovi mogli da dosegnu sve potrebne tačke za povezivanje.Pre povezivanja kabla potrebno je izvaditi ključeve jednog i drugog vozila iz vozila i zatvoriti vrata i sačekati do pet minuta da vozila budu u stanju mirovanja (struja).Postupak povezivanja kablova za startovanje vozila:Povezivanje crvenog kabla: Prvo se crveni kabl povezuje na pozitivni priključak (plus) na vozilu koje pruža pomoć. Tačan položaj pozitivnog priključka na vozilu možete pronaći u uputstvu za vozilo, a najčešće se nalazi na pozitivnom (plus) terminalu akumulatora.Povezivanje na vozilo koje ima praznu bateriju: Drugi kraj crvenog kabla povezujemo na pozitivan terminal akumulatora vozila kojem pomažemo, prema istim uputstvima. Obično je to pozitivni (plus) pol praznog akumulatora.Povezivanje crnog kabla: Crnim kablom povezujemo negativne terminale (minus) na oba vozila. Uputstvo za vozilo će vam reći tačno gde treba da povežete negativni kabel. Najčešće je to negativni (minus) pol akumulatora vozila koje pruža pomoć, ali može biti i neki drugi priključak, pa je važno pratiti uputstvo za to vozilo.Drugi kraj crnog kabla: Drugi kraj crnog kabla povezuje se na metalno, nezaštićeno područje vozila koje treba da dobije pomoć. To je obično metalno kućište motora ili menjača koje nije prekriveno bojom i ima dobar kontakt sa metalom, ali se svakako treba pridržavati uputstva vozila.Pokušaj pokretanja vozila: Kada su kablovi povezani, pokušajte da daljinskim upravljačem otključate vozilo kojem je potrebna pomoć, uđite u njega i pokušajte da upalite motor. Ako motor okrene, ali ne pali, start ne treba da traje duže od 15 sekundi kako bi se izbeglo pregrevanje akumulatora ili elektro-pokretača vozila koje pomaže, jer to može ukazivati na drugi problem sa vozilom.Ostaviti kablove priključene: Ako motor počne da se pokreće, ostavite kablove povezane i upalite motor vozila koje je pružilo pomoć. Ostavite oba vozila da rade zajedno sa priključenim kablovima još 10 minuta, kako bi se omogućilo punjenje baterije u vozilu kojem je bila potrebna pomoć.Isključivanje kablova: Nakon što završite sa startovanjem, preporučuje se da prvo ugasite oba motora, izvadite ključ iz paljenja oba vozila, sačekate nekoliko minuta, a zatim isključite kablove obrnutim redosledom od onog u kojem su povezani.Siva oblast u postupku pokretanja vozila:Provera kablovskih veza: Ako motor ne može da se pokrene ili ako se broj obrtaja elektromotora pri startovanju čini preniskim, prvo proverite da li su kablovi i priključci dobro povezani i da li su obujmice čvrsto uspostavljene. Ako ništa ne funkcioniše, najbolje je da prekinete sa daljim pokušajima.Povećanje broja obrtaja: Ako nema uspeha u pokretanju, neki ljudi pokušavaju da povećaju broj obrtaja na vozilu koje pruža pomoć, podižući obrtaje motora na oko 2000 obrtaja u minuti, nadajući se da će time napuniti akumulator u vozilu kojem je potrebna pomoć. Problem sa ovim pristupom je što ne znamo pravi uzrok zbog kojeg vozilo nije moglo da upali, a rizikujemo oštećenje elektronike i električnih sistema vozila koje pomaže. Ukoliko je na vozilu koje pruža pomoć problem sa akumulatorom ili starterom, može doći do ozbiljnog kvara na tom vozilu. Zapravo, loši i tanki kablovi mogu da se pregreju i spreče veće štete.Rizik od oštećenja pri punjenju baterije: Jedan od najslabijih načina za pokretanje vozila je kada vozilo koje pomaže puni bateriju drugog vozila 10 minuta, a zatim poveća broj obrtaja motora da bi pokušalo da pokrene vozilo sa praznom baterijom. Ovaj postupak je rizičan, jer loši kablovi ili postojeći problemi na vozilu kojem pomažemo mogu uzrokovati ozbiljan kvar na vozilu koje pruža pomoć, iako će vozilo kojem smo pomogli možda uspeti da se pokrene i nastavi vožnju.Prekidanje kablova dok motor radi: Jedna od opasnijih radnji nakon uspešnog pokretanja motora je odvajanje kablova dok motor i dalje radi. Prekidanjem strujnog kola može doći do naglog skoka visokog napona, usled razlike u naponskim potencijalima između dva akumulatora i alternatora. Ovaj nagli skok napona može oštetiti elektroniku vozila. U suštini, ovo je neprihvatljivo, slično kao isključivanje računara iz napajanja dok je u radu, bez prethodnog gašenja sistema.olje odustati i potražiti stručnu pomoć.Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Related posts

Hladnoća usporava punjenje akumulatora – evo šta treba da uradite prilikom pokretanja vozila

Zašto vaš automobil troši više goriva nego pre? Evo šta sve može biti uzrok

Automobili koji su najčešća meta krađa: Ova dva brenda posebno privlače lopove