Vraćena kilometraža – skrivena prevara na srpskom tržištu polovnih automobila

Kupovina polovnog automobila može izgledati kao dobar način da se uštedi, ali iza atraktivnih cena često se kriju ozbiljne prevare. Jedna od najčešćih je vraćanje kilometraže – praksa koja kupcima može naneti veliku finansijsku štetu.Vozači koji nesvesno kupe auto sa falsifikovanom kilometražom ne samo da plate više nego što treba, već se mogu suočiti i sa skupim popravkama kasnije. Ovaj problem nije prisutan samo u Srbiji – uobičajen je na brojnim evropskim tržištima gde je cena bitan faktor.Studija kompanije carVertical, specijalizovane za podatke o istoriji vozila, otkriva da i budžetski i luksuzni automobili mogu imati vraćenu kilometražu, iako se obim manipulacije razlikuje, piše N1.rs.Što je automobil jeftiniji, to je rizik većiKupci koji traže jeftina vozila ispod 600.000 RSD treba da budu posebno oprezni. U Srbiji je kod 6,1 odsto automobila proverenih na platformi carVertical u ovom cenovnom rangu zabeleženo najveće nameštanje kilometraže.Procenat prevara iznosio je 5,4 odsto za automobile čija se cena kretala između 600.000 i 1.200.000 RSD, a 4,5 odsto za one u rasponu od 1.200.000 do 1.800.000 RSD.Ovaj trend nije jedinstven za Srbiju – segmenti vozila niže cene obično imaju najviše stope prevara u mnogim zemljama obuhvaćenim istraživanjem.Prilikom kupovine jeftinih automobila, srpski vozači često žele da uštede novac i preskaču ključne korake kao što su naručivanje izveštaja o istoriji vozila ili odlazak u servis.Svesni ove činjenice, prevaranti često manipulišu jeftinijim automobilima tako što im vraćaju kilometražu i veštački podižu cenu.„Kupci uvek traže automobile s malom kilometražom. Međutim, ako ne provere da li je broj kilometara tačan, rizikuju da budu prevareni i plate znatno više. Ubrzo nakon kupovine može doći do problema sa habanjem i oštećenjima“, objašnjava Matas Buzelis, automobilski stručnjak u kompaniji carVertical.Luksuzni automobili donose veće finansijske gubitkeIako prevaranti ciljaju automobile svih cenovnih kategorija, prevara sa kilometražom u premijum segmentu može dovesti do još veće finansijske štete.Podaci kojima raspolaže carVertical pokazuju da je 1,5 odsto vozila u Srbiji s cenom između 3.600.000 i 4.200.000 RSD imalo vraćenu kilometražu.U rasponu od 4.200.000 do 4.800.000 RSD, stopa je bila 2,2 odsto, dok je u segmentu od 4.800.000 do 6.000.000 RSD iznosila 0,4 odsto. Kod vozila vrednosti preko 6.000.000 RSD, znakove manipulacije kilometražom pokazalo je 1,5 odsto.„Pojedini prevaranti ciljaju skuplja vozila zato što im to donosi veću zaradu. Što je automobil vredniji, to je veća zarada koju ostvaruju vraćanjem kilometraže. U nekim slučajevima, kupac može na kraju preplatiti i na hiljade dinara“, dodaje Buzelis.Kako izbeći automobile s vraćenom kilometražomIako su mali oglasi puni vozila s potencijalno nameštenom kilometražom, moguće ih je izbeći.Najlakši način je da se proveri istorija automobila, a posebno podaci o pređenoj kilometraži, koji jasno pokazuju da li su očitavanja brojača kilometara tačna i kada je eventualno moglo doći do manipulacije.Pri kupovini automobila, savetuje se dodatni oprez ukoliko je ponuđena cena sumnjivo niska, pošto to može ukazivati na prikrivene mane.Prevaranti neretko vrše pritisak na potencijalne kupce da požure sa odlukom, uz izgovor da ima i drugih zainteresovanih. Kupci koji brzaju sa kupovinom bez provere porekla automobila neretko budu razočarani.„Izgled unutrašnjosti automobila može takođe da bude pokazatelj stvarne kilometraže. Izlizan volan, ručica menjača, papučice ili tapaciri mogu značiti da je automobil prešao mnogo više kilometara nego što je oglašeno. Ako je kilometraža niska, ali unutrašnjost izgleda veoma istrošeno, to je znak za uzbunu“, upozorava Buzelis.MetodologijaIstraživanjem su obuhvaćeni izveštaji o istoriji automobila koje su klijenti kompanije carVertical kupili u periodu od 1. marta 2024. do 1. marta 2025. godine.Vozila s falsifikovanom kilometražom su grupisana po cenovnom rangu, njihov udeo je izračunat u procentima, a rezultati su rangirani shodno tome.Kompanija carVertical posluje u 30 država i prikuplja podatke iz 900 globalnih baza podataka, kao što su registri organa za sprovođenje zakona, državni i regionalni registri, finansijske institucije i oglasi.Obradom miliona izveštaja o istoriji vozila godišnje, ova kompanija je u stanju da prepozna trendove i ponudi sveobuhvatne prognoze i jedinstveni uvid u tržište polovnih automobila.Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Related posts

Šta znači skraćenica ODO na brojaču kilometara?

Zašto kućna utičnica nije bezbedna za punjenje električnog automobila

Zanimljivost: Zašto suvozačev pojas ima platnenu omču, a vozačev nema?