Početna » Hibridni automobili: Kvarovi o kojima vam niko ne govori (a skupi su)

Hibridni automobili: Kvarovi o kojima vam niko ne govori (a skupi su)

by admin

Hibridna vozila su sve prisutnija u ponudi većine proizvođača i osvajaju sve veći deo evropskog tržišta. Hibridi koriste složeniju tehnologiju koja kombinuje motor sa unutrašnjim sagorevanjem i pomoćni ili glavni elektromotor, a važnu ulogu u njihovoj efikasnosti ima i sposobnost rekuperacije energije tokom kočenja ili usporavanja. Marin Morava, tehnički savetnik HAK-a, govori o najčešćim kvarovima kod ovih vozila.Popravke hibridnih vozila se najčešće obavljaju u ovlašćenom servisu ili radionici obučenoj za ovu vrstu vozila, s obzirom na to da ova vozila mogu imati i visokonaponska električna kola, pa ih ne mogu održavati svi nezavisni servisi, što dugoročno može povećati troškove održavanja, piše HAK Revija.Cene popravki mogu biti visoke ako dođe do kvara u visokonaponskoj bateriji za pogon vozila. Modeli kod kojih je moguće otvoriti bateriju i zameniti pojedinačni deo u bateriji biće povoljniji kako bi se izbegla skupa popravka zamene cele baterije.Nije uvek vozilo neispravno jer mnogi kvarovi mogu nastati zbog nepoznavanja funkcionalnosti vozila, pa se preporučuje upoznavanje sa vozilom i njegovim potrebama kroz uputstvo za upotrebu vozila.Tipičan problem kod plug-in hibridaJedan od uobičajenih problema kod plug-in hibrida može se javiti sa kablom za punjenje, pa se preporučuje da nakon korišćenja kabla uvek vratite poklopce na kabl kako nešto ne bi ušlo u utikače i stvorilo problem tokom punjenja, pažljivo rukujete njima i čuvate kablove za punjenje i pravilno namotavajte kablove kako se ne bi oštetili i čuvajte ih na određenom mestu ili torbi.Problemi sa delovima hibridnih vozilaU praksi se vremenom mogu javiti određeni problemi sa delovima na hibridnim vozilima. Primer je ispravljač ugrađen u vozila za punjenje visokonaponske baterije koji može sprečiti punjenje vozila iz spoljnog izvora napajanja.Nakon punjenja može se desiti da se mehanizam za otključavanje kabla zaglavi i ne dozvoljava da se kabl isključi iz vozila jer ste previše zategli kabl na osiguravajućem klinu, pa ga prvo morate dublje gurnuti nazad u utikač, a zatim ponoviti postupak otključavanja vozila da biste izvukli klin iz kabla.12V akumulator — često slabija komponenta12V akumulator treba češće proveravati i menjati zbog, nažalost, čestog primera ugradnje fabričkih delova malih dimenzija i malog kapaciteta (akumulatora) u hibridna vozila. Ideja proizvođača je da smanji ukupnu masu vozila i dobije prostor. Ova baterija često nije zadužena za pokretanje motora jer za to koristimo drugi, veći baterijski paket. Međutim, mnogo električne i elektronske opreme u vozilu je povezano sa 12V baterijom i ova baterija može veoma rano da otkaže i često izazva kratak spoj ćelija, što može biti štetno za drugu elektroniku.Problemi sa DC/DC ispravljačem i sistemima napajanjaU većini hibrida, onima koji nemaju standardni 12V alternator, koristi se DC/DC ispravljač za punjenje 12V baterije i napajanje mreže i opreme vozila. Po pravilu, ovaj ispravljač uzima energiju iz velike baterije i napaja 12V bateriju i može da otkaže baš kao i 12V alternator na standardnom vozilu. Popravke i zamena su obično skuplje od popravke ili zamene standardnog alternatora.Generator / starter remen kod blagih hibridaBlagi hibridi često imaju vidljiv sistem na motoru koji na prvi pogled izgleda kao alternator, ali nije u pitanju klasični 12V alternator već generator/starter i izlazni napon punjenja nije za 12V mrežu vozila već za određeni baterijski paket, najčešće 48V. Ovo rešenje, ako dođe do kvara na kaišu pogona generatora, neće moći da pokrene motor jer ova vozila nemaju elektriostarter (anlaser)i zavise od ispravnog kaiša pogona generatora/startera. Kaiš treba blagovremeno zameniti.Kod blagog hibrida se takođe koristi prethodno pomenuti ispravljač za 12V mrežu vozila jer nemamo standardni 12V alternator, osim kod mikro hibrida kada se ceo proces odvija na 12V bez dodatne veće baterije i koristi se samo AGM 12V baterija u kombinaciji sa kondenzatorom ili slična rešenja sa generatorom/starterom, ali na 12V.Složeni rashladni sistem Pošto imamo različita električna kola koja, ako rade sa visokim strujama (generator, alternator, visokonaponska baterija), mogu zahtevati hlađenje. Hlađenje se vrši vazduhom, tečnošću ili rashladnim sredstvom preko sistema klimatizacije – u zavisnosti od modela vozila. Sistem hlađenja vozila može imati više rashladnih krugova, što povećava broj ventila, cirkulacionih pumpi, zaptivača, creva i hladnjaka, senzora temperature, kontrolnih jedinica. Sve se to radi sa ciljem da se određenim rashladnim krugovima omogući rad na različitim temperaturama, što zahteva više kontrola na više tačaka kako bi se na vreme otkrili kvarovi. Cilj je eliminisanje i izbegavanje pregrevanja električnog kola.Hibridna vozila dolaze u mnogo različitih varijanti i rešenja, a ovde je opisan samo mali deo njih sa kojima se često susrećemo. Potrebno je voditi računa o konstanti. Naime, hibridi i dalje imaju motor sa unutrašnjim sagorevanjem koji zahteva redovno održavanje – filteri, ulje, kaiševi, svećice i sve što proizvođač preporučuje na određenim kilometrima.Ako pratimo razvoj hibridnih vozila, sve više vozimo na baterijske pakete, a sve manje koristimo motor sa unutrašnjim sagorevanjem u novijim hibridnim rešenjima. Oni postaju efikasniji, posebno klasični hibridi poput Tojotinih, Reno… sistema. Kod plug-in hibrida, u poslednje vreme je primećen porast električnog dometa (Folksvagenovi sistemi, kineski proizvođači…), zbog većih baterija. Sve su to veliki tehnološki i servisni izazovi.Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Slični članci

Ostavite komentar