Pored istrošenih delova, karoserije i šasije, zvukove mogu izazvati i oštećeni termoizolacioni elementi koji su izgubili elastičnost ili su se raspali, pa usled strujanja vazduha ispod haube proizvode neprijatne zvuke.Danas automobili sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem sadrže oko 2.000 delova, dok električna vozila imaju oko 500. Kada se tome dodaju sitni elementi iz kabine, prtljažnika ili motornog prostora, broj delova se dodatno povećava – a samim tim i verovatnoća da neki od njih tokom vožnje proizvode neželjene i neprijatne zvuke, prenosi HAK.hr.Ponekad je uzrok banalna sitnica, poput zaboravljenih novčića u pretincu na vratima, na šta se vozači i saputnici često žale. Međutim, škripu može izazvati i olabavljena opruga u sedištu, tragovi prethodnog udesa ili loše pričvršćen deo koji vlasnik nije ni primetio.Torziona čvrstoća i konstrukcija unutrašnjostiPrilikom dizajniranja novog automobila, posebna pažnja posvećuje se torzionoj čvrstoći karoserije. Ipak, elementi unutrašnjosti – posebno oni od tvrde plastike – mogu doći u kontakt i izazvati škripanje ili lupkanje. Ti zvuci često ostaju prikriveni godinama. Na primer, obloga krova često sadrži kartonski sloj koji spaja metal i tkaninu, ali i služi kao zaštita od udara kišnih kapi.Ako čujete neobične zvuke…Prvi korak je temeljno čišćenje – kabine, prtljažnika, pa čak i motornog prostora. Tokom zime, životinje se često zavlače u motor, privučene toplotom, i tada mogu pregristi creva ili kablove, izazivajući dodatne probleme.Kako locirati izvor zvukaNajbolji način da locirate šumove jeste da se provozate po neravnom putu različitim brzinama, pri čemu povremeno puštate papučicu gasa. Idealno bi bilo da neko sedi pozadi i osluškuje – često se na taj način može otkriti da li je vozilo ranije bilo udareno pozadi. Prilikom kupovine polovnog vozila, obavezno isključite radio. Ako prodavac insistira da bude uključen, to može biti znak da pokušava da prikrije buku.Mogući uzroci i lokacije škripanjaNeželjene zvuke mogu uzrokovati istrošeni delovi ogibljenja, šasije, oštećeni termoizolatori, pa čak i ventilator grejanja sakriven unutar komandne table. Popravka ventilatora često zahteva rasklapanje celog kokpita, što je složen i skup posao.U lakšim slučajevima, škripanje može dolaziti iz mehanizma za podizanje stakala ili centralne brave. Ako planirate da sami skidate obloge vrata, nabavite nove klipse – stare se često lome prilikom ponovnog sklapanja.Saveti za pretragu kabinePonekad je korisno da druga osoba vozi, dok vi u tišini osluškujete i pritiskate delove enterijera – plastiku, tkaninu, gumene obloge – kako biste pronašli izvor zvuka. Budite sistematični: idite centimetar po centimetar. Ne zaboravite na retrovizor, kopču sigurnosnog pojasa, pa čak ni na osveživače na ventilacionim otvorima, koji mogu izazvati naprezanje i pucanje delova ventilacije.Postoje i anegdotski slučajevi – poznat je snimak u kojem vozač ne može da otkrije uzrok škripanja, dok se ne ispostavi da je problem bila minđuša suvozačice.Kada buka znači kvarAko ste sve pokušali, a buka i dalje traje, to može biti znak ozbiljnijeg kvara. Zvuk trenja prilikom kočenja može ukazivati na istrošene pločice ili diskove, što direktno utiče na bezbednost. Ponekad je uzrok samo zaglavljeni kamenčić. Ako čujete zveckanje prilikom prelaska preko „ležećih policajaca“, uzrok može biti ispuh (auspuh) ili njegovi nosači.Uobičajeni izvori konstantne buke uključuju ležajeve točkova, zupčanike, prenos ili istrošenu spojnicu. Obratite pažnju na to kada se zvuk pojavljuje – pri pokretanju, kočenju, skretanju ili većim brzinama – to će pomoći u dijagnostici, kako vama, tako i serviseru.Na kraju, imajte na umu: čak i nakon gašenja motora, zvukovi poput pucketanja su sasvim normalni – rezultat su hlađenja. Ali, nikada ne ignorišite čudne zvuke. Oni su često prvi znak da je vreme za pregled vašeg vozila.Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.
3
prethodni članak