Početna » Pukla vam je guma na autoputu? Evo šta nikako ne smete da radite

Pukla vam je guma na autoputu? Evo šta nikako ne smete da radite

by admin

Ukoliko vam pukne guma, najsigurniji način da rešite problem na autoputu jeste da pozovete pomoć. To možete učiniti pozivanjem broja za hitne slučajeve ili korišćenjem SOS telefona postavljenih uz autoput, koji se obično nalaze na svaka 2 kilometra.Šta kada pukne guma na autoputu?Probušena guma na autoputu jedna je od najopasnijih situacija za svakog vozača. Pravilna i smirena reakcija u prvim sekundama je ključna za izbegavanje katastrofe i osiguravanje sopstvene bezbednosti, kao i bezbednosti drugih učesnika u saobraćaju. Prvi i najvažniji instinkt kada čujete glasan prasak ili osetite da vam vozilo iznenada proklizava jeste da ne paničite. Iako je lakše reći nego učiniti, smirenost je ključna, piše Večernji.Prvo što treba da uraditeProbušena guma, posebno pri velikim brzinama na autoputu, dovešće do toga da vozilo teži zanošenju. Zato je ključno čvrsto držati volan obema rukama kako biste održali kontrolu i pravac. Sledeći korak je postepeno usporavanje. Noga treba odmah da siđe sa papučice gasa, ali nikada nemojte naglo i snažno kočiti. To bi moglo dovesti do potpunog gubitka kontrole, proklizavanja ili čak prevrtanja. Dozvolite automobilu da prirodno uspori, istovremeno aktivirajući sva četiri pokazivača pravca kako biste jasno upozorili vozače iza vas da imate problem.Pomerite svoje vozilo iz saobraćajnih trakaSledeći prioritet je da pomerite svoje vozilo iz saobraćajnih traka. Zaustavljanje na sredini autoputa je izuzetno opasno i nezakonito, jer rizikujete da vas udare druga vozila koja se kreću velikom brzinom. Pažljivo, proveravajući retrovizore i koristeći pokazivače pravca, usmerite svoje vozilo ka zaustavnoj traci. Idealno, ako je moguće, dođite do prvog izlaza ili prilaznog puta, jer je to mnogo bezbednije mesto. Ne brinite ako morate da vozite kratku udaljenost sa praznom gumom – bolje je rizikovati oštećenje gume nego da se zaustavite na opasnom mestu. Kada se zaustavite, parkirajte svoje vozilo što je moguće desno, isključite motor, povucite ručnu kočnicu i ostavite pokazivače pravca uključene. Obavezno obucite reflektujući prsluk pre nego što izađete iz vozila.Kada obezbedite svoje vozilo, postavite trougao za upozorenje na propisanoj udaljenosti – na autoputu je to najmanje 100 metara iza vozila. Nikada ne stojte direktno iza, ispred ili pored svog automobila. Ako je moguće, udaljite se od vozila i stanite iza zaštitne ograde. Ako to nije bezbedno, ostanite u vozilu sa vezanim sigurnosnim pojasom.Sami zameniti gumu ili pozvati pomoć?U ovom trenutku, suočavate se sa odlukom: pokušati sami da promenite gumu ili pozovete pomoć. Stručnjaci za bezbednost i brojna tragična iskustva govore u prilog drugoj opciji. Zamena gume na ivici prometnog autoputa, posebno ako se radi o točku na strani bližoj saobraćaju, jedan je od najopasnijih zadataka koje vozač može da preduzme. Čak i uz sve mere predostrožnosti, trenutak nepažnje drugog vozača je dovoljan da izazove tragediju. Stoga je najpametnija i najbezbednija odluka gotovo uvek pozivanje stručne pomoći.Najbezbedniji način za rešavanje problema je pozivanje službi pomoći na putu. To možete učiniti pozivom na jedinstveni broj za hitne slučajeve 112 ili korišćenjem SOS telefona koji se nalaze duž autoputa, obično na svakih 2000 metara. Ovi telefoni vas direktno povezuju sa nadležnim centrom za kontrolu saobraćaja. Prilikom poziva, budite spremni da date svoju tačnu lokaciju, koju možete očitati sa svog GPS-a ili kilometražnih oznaka duž puta, i jasno objasnite problem. Dok čekate pomoć, ostanite bezbedni – unutar vozila sa zaključanim vratima ili iza zaštitne ograde. Mnogi vozači imaju ugovorenu uslugu pomoći na putu preko svoje polise osiguranja, a organizacije poput HAK-a nude brzu i profesionalnu uslugu.Kako sami zameniti gumu?Ako se nalazite na bezbednom mestu, kao što je odmorište, i imate potrebno znanje, alate i rezervnu gumu, možete pokušati sami da je promenite. Prvi korak je da se uverite da je vozilo na ravnoj, čvrstoj površini. Pre nego što podignete vozilo dizalicom, koristite ključ da malo olabavite vijke točka. Postavite dizalicu na određeno, ojačano mesto na šasiji vozila i podignite automobil dok se točak ne odvoji od zemlje. Tek tada potpuno odvrnite vijke, uklonite probušenu gumu i postavite rezervnu gumu. Ručno zategnite vijke, spustite vozilo, a zatim ih čvrsto zategnite ključem, ukršteno. Mnogi moderni automobili dolaze sa kompletom za popravku umesto rezervne gume koji sadrži zaptivač i kompresor. Imajte na umu da je ovo rešenje privremeno i efikasno samo za manje probušene gume, a ne za veća oštećenja ili probušenu gumu.Kada jednom postavite rezervnu gumu, vaša vožnja se menja. Većina rezervnih guma, poznatih kao „krofne“, su manje i namenjene su samo za privremenu upotrebu. Ne bi trebalo da vozite brže od 80 km/h sa takvom gumom i trebalo bi da što pre posetite servisera za gume kako bi vam postavili novu, ispravnu gumu. Prevencija je ključna za smanjenje rizika od takvih situacija. Redovno proveravajte pritisak u gumama, najmanje jednom mesečno, jer je nizak pritisak u gumama najčešći uzrok probušene gume. Vizuelno pregledajte gume da li imaju oštećenja, posekotina ili ispupčenja i obratite pažnju na dubinu gazećeg sloja. Pouzdane informacije o održavanju guma možete pronaći i na veb-sajtu proizvođača.Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Slični članci

Ostavite komentar