Impozantan veštački kanal, smešten u najužem pojasu Centralne Amerike, povezuje Atlantski okean (odnosno Karipsko more) sa Tihim okeanom (Panamskim zalivom). Zajedno sa Sueckim kanalom predstavlja jednu od ključnih pomorskih saobraćajnica na svetu. Njime prolazi približno trećina ukupnog teretnog transporta iz Azije ka Americi.Dugačak je 81,6 kilometara. Na najužem mestu širok je 91,5 m, a na najširem 350 m. Dubina kanala je 13,7 m. Prosečno 40 brodova prolazi kroz Panamski kanal dnevno, piše Punkufer.hr.Početak izgradnje Panamskog kanalaIzgradnja, ili bolje rečeno prvi pokušaj izgradnje, počela je 1881. godine, ali osam godina kasnije radovi su obustavljeni zbog bankrota. U prvih osam godina, čak 22.000 ljudi je izgubilo život tokom pokušaja izgradnje, pre svega zbog nedovoljne pripreme za jedan od najzahtevnijih građevinskih projekata u istoriji.Bez detaljnih proučavanja terena i razrade plana, radnici nisu mogli da se pripreme za česta klizišta jer se kanal gradio na nivou mora bez brana. Bolesti (malarija i žuta groznica) među radnicima koji su svakodnevno radili u vodi takođe su predstavljale veliki problem.Nakon velikih gubitaka, uključujući 800.000 akcionara koji su izgubili novac nakon neuspeha projekta, Amerikanci su 1904. godine preuzeli projekat. Zahvaljujući boljim zdravstvenim uslovima za radnike, poboljšanim građevinskim rešenjima, kanalima i branama, Amerikanci uspevaju da otvore Panamski kanal 15. avgusta 1914. godine – ali ne bez dodatnih žrtava. Broj poginulih radnika tokom američke izgradnje kanala porastao je na 5.600.Koliko brodova prolazi kroz Panamski kanal svake godine?Panamski kanal je prošao kroz nekoliko proširenja, od kojih je poslednje završeno 2016. godine. Projekat vredan 5,25 milijardi dolara trajao je devet godina, omogućavajući prolaz velikih brodova kao što je Panamaks (maksimalna dužina, širina i dubina koje se mogu smestiti u okviru originalne infrastrukture).Neki brodovi će i dalje biti preveliki, ali 96% kontejnerskih brodova koji su trenutno u upotrebi mogu da plovi kanalom, a 13.000 do 14.000 brodova prolazi kroz kanal svake godine. Zahvaljujući proširenjima, ogromni teretni brodovi su smanjili vreme i troškove u poređenju sa alternativnim rutama koje su ranije koristili, a 9,5% više tereta prolazi kroz kanal svake godine nego prošle godine. U zavisnosti od vrste broda i količine tereta, prolazak Panamaks kontejnera može koštati i do pola miliona dolara.Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.
14