Održavanje čistoće motora ima veliku važnost, jer se tokom njegovog rada nakupljaju razne nečistoće koje je potrebno ukloniti. O ovoj temi piše saradnik tehničke podrške HAK-a, Marin Morava. Unutrašnje čišćenje motora uz pomoć aditiva u gorivu ili putem usisnog sistema često deluje kao jednostavno i povoljno rešenje za sprečavanje ozbiljnijih kvarova i uštedu novca. Ipak, takve metode obično donose samo privremeno olakšanje, dok pravi uzrok problema i dalje ostaje nerešen.Motor automobilaČišćenje motora je važna tema jer se tokom rada u njemu nakupljaju i određene nečistoće koje je potrebno ukloniti. O ovom procesu piše saradnik tehničke podrške kompanije HAK, Marin Morava. Unutrašnje čišćenje koje će očistiti motor putem aditiva u gorivu ili putem usisa motora često zvuči dobro i najpristupačniji način da se izbegnu veći kvarovi motora i uštedi novac, ali takve akcije najčešće rešavaju simptome na kraći rok. Uzrok, međutim, ostaje, prenosi N1.hr.Često vlasnici vozila preteruju sa aditivima u gorivu kako bi ubrzali proces čišćenja, što je slično kao kada preskačemo terapiju, a zatim nepotrebno uzimamo više doza lekova odjednom.Hajde da idemo redom, šta je sa pranjem spoljašnjosti motora?Sprovodi se u sledećim slučajevima:Isključivo pre potrebe za popravkompropusnog mesta koje je masno ili vlažno od curenja goriva, a uzrok curenja je prethodno poznatNakon popravke, kako bi se odmastilo lokalno područje na motoru i da se proveri da li je popravka uspešno zatvorila curenje.Kada nije potrebno prati spoljašnjost motora i koji su uobičajeni problemi:Nije uvek potrebno prati motor ako je određeno područje minimalno podmazano i ako vozilo ne ostavlja lokve ulja ili sadržaj curenja na donjoj strani motora. To jest, ne podmazuje neke gumene delove u blizini curenja (creva za hlađenje motora). Stoga je uvek potrebno konsultovati servisni centar jer je moguće da nije potrebno prati motor.Određena sredstva za odmašćivanje zahtevaju pravilno razblaživanje vodom kako sredstvo ne bi korodiralo metalne delove i zaptivke motora. Uz neadekvatno mešanje sredstva, rotirajući delovi u sistemu kaiša se često nepotrebno prskaju. Takođe, ležajevi zatezača kaiša alternatora i drugi rotirajući delovi se odmašćuju, što često dovodi do ubrzanog kvarenja ležajeva nakon pranja.Nakon definisanog vremena zadržavanja sredstva za odmašćivanje na prskanim površinama, neophodno je temeljno ispiranje zagrejanom vodom pomoću perača pod visokim pritiskom, pa je poznavanje komponenti u motornom prostoru i prethodna priprema sa plastičnim kesama preko određenih elektronskih komponenti neophodna jer prodiranje vode u utikač i elektroniku nikada ne daje dobar rezultat. Voda i elektronika nisu najbolji prijatelji.Mlaznica na peraču pod visokim pritiskom ne sme biti podešena na koncentrovani mlaz vode u tačkastom obliku kako ne bi probušila gumena creva. Poželjno je da mlaz bude trouglasto proširen i da bude udaljen 15-30 cm od površine koja se pere, a širina kontakta mlaza vode da bude 7-15 cm.Takođe, otvor kanalizacije mora biti podešen separatorom za hvatanje masnoće kako bi ova operacija bila prihvatljiva za životnu sredinu. Nakon pranja, dobra je ideja temeljno produvati i osušiti motor pre pokretanja, odnosno zatvaranja motornog prostora. Iz svih navedenih razloga, ovu operaciju najčešće obavljaju serviseri i serviseri. U suprotnom, može doći do većih oštećenja motora i elektronike vozila, a motor se možda neće upaliti nakon čišćenja.Čišćenje naslaga ugljenika u usisnom i izduvnom sistemu motora vozila pomoću goriva ili drugih metoda:Priča je uvek slična, pre kupovine bilo kog preparata ili leka, potrebno je konsultovati lekara kako biste dobili savet ili recept i pravilno odredili adekvatnu dozu kako biste izbegli neželjene efekte. Slično je i sa našim vozilom, prvo morate uključiti stručnjaka ili kontaktirati prodavca koji prodaje proizvod za koji nam nije jasno kako da ga primenimo i da li se uopšte može primeniti na vašem vozilu.Vlasnici vozila često preteruju sa aditivima u gorivu kako bi ubrzali proces čišćenja, što je slično kao kada preskočimo terapiju, a zatim nepotrebno uzmemo dvostruku (ili višestruku) dozu leka odjednom. Praksa beleži primere kada se to ne završava dobro. Na primer, zbog prekomerne koncentracije aditiva u čistačima izduvnih gasova modernih vozila (DPF), može doći do pregrevanja i topljenja metalnih delova. Sve je to zbog razvoja prekomernih temperatura u motoru, što je uzrokovano previsokom koncentracijom aditiva u gorivu (ako se koristi takva vrsta aditiva).Postoji niz hemijski različitih sredstava i uređaja i opreme koji se koriste za čišćenje unutrašnjosti motora od određenih vrsta naslaga. Najčešće mogu biti dobri samo kao preventiva protiv problema, a ne kao sredstvo koje će rešiti problem ili kvar vozila.Ako je vaše vozilo pod garancijom, nema potrebe za raznim aditivima za ulje ili gorivo jer postoji mogućnost gubitka proizvođačke garancije za određene komponente motora. Proizvođači često ne dozvoljavaju upotrebu sredstava za čišćenje motora ili obavljanje određenih operacija čišćenja na motoru dok motor radi bez potrebe za otvaranjem motora. Stoga, ako sami kupujete neki od aditiva, obavezno čuvajte račune, kao i za gorivo, i koristite aditive koji jasno navode namenu, primenu, doziranje, rukovanje, upotrebu zaštitnih sredstava i odlaganje nakon upotrebe. Takođe se preporučuje kupovina onih sa zaštitnim poklopcem kako ih deca ne bi mogla otvoriti.Aditivi za čišćenje mogu biti dobra prevencija za starije motore, uz preporuku da se filter za ulje zameni malo ranije, od 8.000 do 12.000 km, kako bi se smanjilo isparavanje ulja u usisnom sistemu motora. Kako ulje stari, povećava se njegovo isparavanje, koje u kombinaciji sa izduvnim gasovima deluje kao lepak. Sadrže čestice čađi koje recirkulacioni ventil iz izduvnog sistema vraća nazad u usis.U osnovi, stara izreka uvek važi, – ko podmaže, taj i vozi, a vozilo treba voziti na otvorenom putu 10 minuta otprilike svakih 500 km. Motor treba dobro zagrejati, voziti na nešto većoj brzini, te brzinom vozila u skladu sa saobraćajnim propisima kako bi se očistile određene nečistoće. Često možemo uporediti motor sa zatvorenim kaminom koji bi se ložio i gasio svakih 10 minuta. Na ovaj način, njegovi zidovi će uvek biti crni, a ložište će biti puno ugljenika, piše Revija HAK.Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.
6
sledeći članak