Početna » Buco del Viso: Tunel koji povezuje prošlost i sadašnjost Alpa

Buco del Viso: Tunel koji povezuje prošlost i sadašnjost Alpa

by admin

Tunel Buco del Viso, smešten duboko u Alpima, svedoči o impresivnim građevinskim poduhvatima iz davne prošlosti. Iako danas deluje kao zanemarena planinska staza, ovaj tunel ima izuzetno bogatu istoriju. Izgrađen u 15. veku, predstavljao je strateški prolaz između Francuske i Italije, omogućavajući trgovcima, vojnicima i putnicima da savladaju surove alpske terene.Danas, više od pet vekova kasnije, Buco del Viso ostaje fascinantno svedočanstvo o ljudskoj upornosti, graditeljskim veštinama i potrebi za povezivanjem naroda u teškim geografskim uslovima.Šta je to što ovaj tunel čini atraktivnim?Monte Viso u Kotijskim Alpima danas uglavnom privlači planinare željne svežeg vazduha i zamašnih alpskih pogleda koji se pružaju sa njegovog skoro četiri hiljade metara visokog vrha, ali su u prošlosti prolaznici koji su tu lutali imali sasvim druge namere…Najveće gužve bile su na 2.950 metara visokom prevoju Kole dela Traverzet, gde su prolazili trgovački putevi između Italije i Francuske, ili u doba renesanse, markgrofovije Saluco na italijanskoj strani i Dofine u Provansi. Pored teških uslova zimi, najveći problem je bio to što je prevoj bio pod kontrolom zajedničkog neprijatelja – Savojara, piše Punkufer.hr.Zbog toga je markiz od Saluca ​​došao na ideju da izgradi alternativni trgovački put – kroz stenu. Pertuis du Mont-Viso, poznat i na italijanskom kao „rupa u licu“ ili Buco di Viso, iskopan je 1479. Bio je to prvi tunel kroz Alpe i jedan je od najstarijih evropskih tunela namenjenih isključivo za saobraćaj.Buko del Viso je probijen na visini od 2.880 metara, na mestu gde počinje najstrmiji i najopasniji deo uspona, i svojevremeno je bio pravo građevinsko čudo. Bio je dugo 100 metara (danas je za četvrtinu kraći jer je planina nastavila da živi svojim životom), prosečno visok dva metra, a širok – taman toliko da kroz nju prođe natovarena mazga.Foto: Shutterstock/GiumaTrgovina na novom pravcu je odmah procvetala, a kako je jedan od najvažnijih proizvoda bila so, koja se kopala u delti Rone, nova ruta je postala Put soli. So, naravno, nije bila jedina roba koja je putovala ovamo, već je bila i konoplja, lan, ulje i sve ostalo što se proizvodilo u dva susedna regiona. Tunel je takođe imao strateški značaj u nekoliko bitaka, a koristile su ga vojske Karla VIII, Luja XII. i Franje I.Ali već 1588. godine, markgrof Saluco je pripojen Savojsko-Pijemontu i Karlo Emanuel I Savojski je zatvorio tunel kako ne bi ugrozio saobraćaj u dolinama Monsenisio i Monginevro, što mu je donelo mnogo koristi u porezima.Tunel je ponovo otvoren početkom 20. veka zahvaljujući naporima italijanskog alpskog kluba iz Torina, i od tada je više puta ojačan i renoviran, poslednji put 2014. Buco di viso danas povezuje sela Krisolo u italijanskoj provinciji Kuneo i Ristolas u francuskom departmanu Gornji Alpi.To je deo popularne regionalne pešačke staze i do nje se može doći samo peške. Sa italijanske strane potrebno je najmanje tri sata, a od najbližeg planinarskog doma sa francuske strane ima dva sata hoda. Put do tunela Monte Viso počinje na Pjan del Re, izvoru reke Po, na oko 2.020 metara nadmorske visine, i vodi pešačkom stazom V16.Ulaz je lakši sa italijanske strane, dok je sa francuske skoro zatrpana gromadama. Dostupan je samo leti, a posetiocima se preporučuje da kao ličnu opremu ponesu baterijsku lampu i šlem, jer se svod ponegde spušta do visine od 1,70 metara, a na jednom mestu do 1,40. Poseta tunelu Buco del  Viso se ne naplaćuje.Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Slični članci

Ostavite komentar