Zašto su ručke na automobilima postale komplikovanije nego ikada?U vremenu kada tehnologija u vozilima napreduje brže nego što većina vozača može da isprati, jedan detalj koji bi morao da ostane jednostavan pretvorio se u izvor frustracije – ručke na vratima automobila.Na prvi pogled, deluje trivijalno. Ručka je tu da vam omogući da otvorite vrata, ništa više.Ipak, mnogi proizvođači poslednjih godina eksperimentišu s dizajnom, uvodeći elektronske sisteme i „flush“ (ugrađene, skrivene) ručke koje često donose više problema nego koristi, piše carmagazine.co.uk.Kada jednostavno postaje nepotrebno komplikovanoPrimer je novi audi a6. Njegove ručke ne iskaču, već funkcionišu tako što se pritisne skriveno dugme. Na testnom modelu dogodilo se da je mehanizam prestao da radi, pa se zadnja vrata nisu mogla zatvoriti – rešenje je bila obična vezica unutar kabine. Na vozilu od 70.000 evra.Slično iskustvo imaju i vozači cupra tavascana, gde je otvaranje vrata dvostruki proces: jedan potez za otključavanje, drugi za samu ručku. Još gore, ponekad bi se ručka zaglavila pa ste imali osećaj da će ostati u ruci.A šta tek reći za električne modele poput Renault scenica? Ručke su u ravni s karoserijom da bi poboljšale aerodinamiku, a iskaču tek kada otključate auto. Problem je što se brzo vraćaju nazad, pa korisnik mora nespretno da ih „izvuče“. Zimi, kada se zalede, situacija postaje još problematičnija.Lots of talk of safety concerns of modern car door handles has prompted me to do a column on my hatred for them. Also prompted by this new Audi A6 I had a few weeks ago where the latch broke meaning the door wouldn’t close… (not my long-termer thankfully!) pic.twitter.com/Bz1RqXAMK0— Ted Welford (@TedWelford) September 11, 2025Unutrašnje ručke nisu ništa boljeElektronske ručice (tzv. e-latch) prisutne kod brendova kao što su Fiat, Lexus, BMW i Ford uvode još jednu besmislicu – dugme za otključavanje vrata iznutra, ali uz obavezni mehanički prekidač kao rezervu. Zašto dva sistema za istu funkciju?Tesla je, opet, posebna priča. Njene ručke deluju krhko i na forumima korisnici često prijavljuju kvarove. Problem je i sigurnosne prirode – u slučaju sudara i nestanka struje, spasioci spolja ne mogu da otvore vrata jer nema mehaničke opcije.Kina najavljuje zabranuZbog svega ovoga, kineske vlasti razmatraju zabranu potpuno uvlačećih električnih ručki od 2027. godine. Dozvoljene bi bile samo polu-uvlačeće ili klasične ručke, ali uz obavezan mehanički mehanizam za otvaranje. Ako se ovo sprovede, posledice za globalnu auto-industriju biće značajne – i skupe.Aerodinamika ili marketinški trik?Zagovornici „flush“ ručki tvrde da doprinose boljoj aerodinamici, ali prema podacima portala Car News China, smanjenje otpora vazduha je svega 0,01 Cd, što donosi možda par kilometara duže autonomije kod električnih automobila. Da li je vredno svih problema? Mnogi smatraju da ne.Automobilske ručke treba da budu praktične, pouzdane i bezbedne. Sve što dodatno komplikuje ovu osnovnu funkciju nepotreban je luksuz koji vozače košta i živaca i novca. Ako se Kina zaista izbori za promene, možda ćemo ponovo dobiti ono što svi žele – običnu ručku koja radi svoj posao.Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.
45
sledeći članak